Hva skjer når du kantrer?

Publisert: 11.08.2014 | Sist endret: 13.08.2014

Kan det å seile lære oss noe om livet, jobben, eller arbeidet med sikkerhet?

I sommer har jeg som vanlig tatt et par turer med min seiljolle på hytta. Det er snakk om en Laser. En lumsk drapsmaskin, rask som en go-cart, men som kullseiler, eller kantrer som det heter for vanlige båter, ved for stramt skjøte, for lite stramt skjøte, hvis skjøtet henger seg opp, hvis du ikke har strammet kick-en godt nok, eller hvis den er for løs, og så videre. (Jeg går nærmere i detalj på fagbegrepene på forespørsel). Kort sagt: Jeg er blitt utrolig god til å klatre opp på kjølen for å få båten snudd rundt igjen. Og våt. Dette foregår på en øy med tidligere norgesmestre i seiling. Jeg føler meg ikke akkurat høy i hatten.

Jeg er ikke født inn i seilsporten. Seiling er hardt kost for en kar som er oppvokst øverst på Hedmarken. Så har det noen hensikt å prøve å lære seg dette? Kan seilingen lære meg noe om livet, jobben, eller arbeidet med å redusere sårbarheter?

Øving er viktig

For det første: Bøker er fint, men for å lære deg noe nytt må du gjøre det, og ikke bare lese. Jeg har lest bøker om både seiling og jolleseiling, og det ser jo i utgangspunktet greit ut. Men for å lære hvordan det virkelig fungerer, og håndtere krisene  når de skjer, må du dessverre bli våt i både hodet og beina. Slik er det med sikkerhet også. Du kan lese utrolig mange bøker om sikring og forebygging, men den virkelige læringen oppnår du dessverre først når krisen skjer. Det er lite hyggelig å lære alt du er dårlig på midt under krisen. Derfor er øvelser så viktig. På samme måte som jeg de siste årene har øvd på å gå rundt i sjøen og få båten opp igjen, og stadig blitt bedre, trenger norske virksomheter også å øve på å gå rundt med båten, og ha de gode refleksene i ryggmargen når krisen er der.

Gjenoppretting av sikker tilstand

Jeg er nok ingen stor seiler, men jeg føler jeg er blitt veldig god på gjenoppretting av sikker tilstand. Krisen er der når båten står på skrå, du tenker neineineineine!, for så å velte rundt i sjøen. Gjenoppretting av sikker tilstand er det første du må iverksette til sjøs når krisen er der. Det er snakk om å hale seg frem til kjølen, ta tak i skjøtet, få båten på rett kjøl og hive seg oppi. Gjenoppretting av sikker tilstand er også det første alle virksomheter må gjøre når de først står i en krise.

Verdi- og risikovurdering

De fleste som skal ut å seile tar en kikk på sjøen, og kjenner litt på vinden. Er det for mye bølger? For lite vind, eller for mye vind? Hvordan skal jeg trimme seilet? De vurderer nok verdien av båten sin, også. Tåler de å miste den, eller gå på grunn? Vi hadde redusert sårbarhetene betraktelig i norske datanettverk, bygg og anlegg dersom norske virksomheter hadde gjort mer for å vurdere hva de faktisk har av verdier, og vurdere hva som faktisk kan inntreffe akkurat hos dem hvis uhellet først skulle være ute. På Internett er det mange lumske vinder, og for deg som er avhengig av kompliserte datasystemer er det mange skjær og dønninger som raskt kan få store konsekvenser. Det er aldri morsomt. Verdivurderingen og risikovurderingen er det første virksomheten din bør gjøre for å avklare hvor mye risiko dere egentlig ønsker å ta.

Kjenn deg selv

Laseren vår er en gammel utgave, med slitte seil, og mange riper i skroget. Det spiller ikke så stor rolle. Når det gjelder IT-sikkerhet, spiller det mindre rolle om du bruker Apple-produkter, Microsoft eller annet. Det viktigste, når det gjelder sikkerheten, er at du kjenner utstyret ditt, og vet hvordan det oppfører seg. Slik kan du lettere oppdage om det er uregelmessigheter som tyder på virus eller annet rusk i datanettverkene. Heldigvis er jeg blitt ganske godt kjent med den gamle laserjolla nå, og vet hva den trenger for å holde seg på rett kjøl.

Forebygging

Alle som er til sjøs har snart lært dette med forebygging nå. Redningsvesten skal på, uansett om du tror du går rundt eller ikke. Konsekvensene ved å ikke ha den på i en liten jolle er rett og slett for store, selv om du er verdens beste seiler. Konsekvensene ved å miste roret er vel så store. Dessverre er forebygging kommet mye lenger både til veis (med moderne biler, sikkerhetsbelte og airbag) og til sjøs (med redningsvester og andre tiltak), enn i IT-verdenen. Direktør Kjetil Nilsen i NSM har brukt disse spørsmålene i mange år nå, og de fortjener å gjentas: Er det greit om våre dokumenter og e-poster kan leses av uvedkommende? Er det greit om dokumenter og e-poster vi mottar kan være manipulerte eller forfalsket? Er det greit at vi ikke får tilgang til kritiske systemer når vi trenger det? Er det greit om andre kan utgi seg for å være oss? Hvis ikke, må du vurdere hva som er risikoen for at det faktisk kan skje, og gjøre noe med det.

Seilingen har lært meg mye om livet også, men det må jeg komme tilbake til ved en senere anledning. 

(PS! Bildet er tatt mens båten ennå var i oppreist stilling.)

comments powered by Disqus